مسئولیت انسان نسبت به نماز خانواده اش

مسئولیت انسان نسبت به نماز خانواده اش  

خیلی دلم می‏خواهد ما به‏ اهمیت نماز كه عمودالدین است پی برده باشیم. هیچ می‏دانید كه ما مسؤول‏ نماز خواندن خاندان خودمان، یعنی زن و فرزند خودمان هستیم یا نه؟ هر فردی ازماهم مسئول نماز خودش است و هم مسؤول نماز اهلش یعنی زن‏ وبچه‏اش.
خطاب به پیامبر اکرم است: «و امر اهلك بالصلوة و اصطبر علیها» (طه/132)، ای پیامبر! خاندان خودت را به نماز امر كن و خودت هم بر نماز صابر باش. این اختصاص به پیامبر ندارد، همه ما به این امر موظف‏ هستیم.
بچه ها را چه باید كرد؟ بچه ها را از كوچكی باید به نماز تمرین‏ داد. دستور رسیده است كه به بچه از هفت سالگی نماز تمرینی یاد بدهید.
البته بچه هفت ساله نمی‏تواند نماز صحیح بخواند ولی صورت نماز را می‏تواند بخواند. از هفت سالگی می‏تواند به نماز عادت كند، چه پسر وچه‏ دختر. یعنی همان اولی كه بچه به دبستان می‏رود، باید نماز را در دبستان‏ به او یاد بدهند، در خانواده هم باید به او یاد بدهند ولی این را توجه‏ داشته باشید كه یاد دادن و وادار كردن با زور نتیجه‏ای ندارد، كوشش كنید كه بچه تان از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد و به این كار تشویق‏ بشود.
به هر شكلی كه می‏توانید موجبات تشویق بچه‏تان را فراهم كنید كه با ذوق و شوق نماز بخواند، زیاد به او بارك الله بگوئید، جایزه بدهید، اظهار محبت كنید كه بفهمد وقتی نماز می‏خواند، بر محبت شما نسبت به‏ او افزوده می‏شود. دیگر اینكه بچه را باید در محیط مشوق نماز خواندن برد.
به تجربه ثابت شده است كه اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به اینكار تشویق نمی‏شود، چون اصلا حضور در جمع مشوق انسان است. آدم بزرگ هم وقتی خودش را در جمع اهل عبادت‏ می‏بیند، روح عبادت بیشتری پیدا می‏كند، بچه كه دیگر بیشتر تحت تأثیر است.
متاسفانه كم رفتن ما به مسجد و معابد و مجالس دینی و اینكه بچه‏ ها كمتر در مجالس مذهبی شركت می‏كنند، سبب می‏شود كه اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نكنند ولی این برای شما وظیفه است.
 
اما اسلام كه‏ می‏گوید بچه‏ات را وادار به نماز خوان كن، نمی‏گوید آقا فرمان‏ بده، تشربزن، دعوایش كن. نه، ازهر وسیله‏ای كه می‏دانید بهتر می‏شود برای تشویق او به عبادت و نماز خواندن استفاده كرد، شما باید استفاده بكنید. باید ما با بچه‏های خودمان برنامه مسجد رفتن داشته باشیم تا آنها با مساجد و معابد آشنا بشوند.
ما خودمان كه از بچگی با مساجد و معابد آشنا بودیم در این اوضاع و احوال امروز چقدر به‏ مسجد می‏رویم كه بچه های ما كه هفت ساله شده‏اند به دبستان رفته‏اند و بعد به دبیرستان و بعد به دانشگاه ولی اصلا پایشان به مساجد نرسیده است، بروند.
خوب، اینها قهرا از مساجد فراری می‏شوند. حالا ممكن است بگوئید وضع مساجد خراب است، كثیف است، یا مثلا یك روضه خوان می‏آید و حرف‏ چنین و چنان می‏زند. آنها را هم وظیفه داریم كه درست بكنیم، وظیفه كه‏ در یك جا تمام نمی‏شود، وضع مساجد خودمان را هم باید اصلاح بكنیم.
پس‏ این را هم هرگز فراموش نكنید كه ما وظیفه دایم نماز بخوانیم ووظیفه‏ داریم كه خاندان خودمان را هم نماز خوان بكنیم بشكلی كه به نماز راغب و تشویق بشوند، فوائد و خاصیت نماز خواندن و در حدودی كه می‏توانیم فلسفه‏ نماز خواندن را برای بچه‏ها بگوئیم.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:, | 22:53 | نويسنده : صادق رئیسی |