کلید بهشت ، اخلاص

                                                                  

 

 

خلوص عقیده ، خلوص عمل و خلوص عمل یکی از کلیدهای بهشت است . چنانکه در آیات 39 تا 43 صافات می خوانیم : « شما جز به همان اعمالی که انجام می دادید جزا داده نمی شوید ، مگر بندگان مخلص خدا که برای آنها روزی معین و ویژه ای است ، میوه های گوناگون ، و آنها مورد احترامند ، در باغهای پر نعمت بهشت !» 

اما باید دید « مخلَصین » چه کسانی هستند ؟ با دقت در آیات قرآن این نکته مهم بدست می آید که « مخلِص » یعنی کسی که خود و اعمال و نیت خود را خالص کرده ، غالباً در مواردی بکار فته که انسان در مراحل خودسازی بوده است ؛ در حالیکه « مخلص » یعنی خالص شدگان ، بر کسانیکه اطلاق شده که از نظر ایمان و معرفت و عمل به مقام والایی رسیده اند که از قلمرو نفوذ وسوسه های شیطانی خارج شده و مصونیت یافته اند و ابلیس در مقابل آنها سپر انداخته است . چنانچه قرآن از قول ابلیس در آیه 83 سوره ص نقل می کند « به عزتت سوگند که همه آنها را جز بندگان مخلَصت ! گمراه خواهم کرد . »
در حقیقت ناخالصی های وجود انسان بر دوگونه است : بخشی از آن قابل تشخیص و رفع است ، و بخشی از آن به قدری باریک و مخفی است که یا بر انسان پوشیده است و یا اگر هم آشکار گردد قدرت برای برطرف ساختن آن را ندارد ، هنگامی که اسنان در راه اخلاص قدم بگذارد و بخش اول از ناخالصی ها را که در توان او است از روح و جان و اعمال خود برچیند ، خداوند بزرگ به لطف و کرمش بخش دوم را از او برمیچیند ، اینجاست که شایسته نام « مخلَص » ( خالص شده ) خواهد بود . 

بیانات امیرالمومنین علی (ع) :

• بهترین عامل آن چیزی است که با اخلاص همراه باشد . (غررالحکم ، صفحه 171)
• هر کس که خلوص نیت او همراه عملش نباشد آن عمل پذیرفته نشود . (غررالحکم ، صفحه 294)
• کسی احراز مزد و پاداش ننماید مگر اینکه عملش را (برای خدا) خالص و پاک گرداند.( غررالحکم ، صفحه 394) 
• خلوص نیت به مقدار نیروی دین بستگی دارد. (یعنی اگر کسی در دین قوی باشد خلوص نیت نیز خواهد داشت) (غررالحکم ، صفحه 215)
درجات اخلاص :
اخلاص دارای مراتبی است که نخستین مرتبه آن عبارت است از اینکه عبادت از ریا و تظاهر و خودنمایی خالص باشد. بنابراین، اگر کسی به قصد پاداش یا برآورده شدن حاجت، عبادت کند عملش صحیح است و همراهی این‌گونه مقاصد با اصل اخلاص منافات ندارد. زیرا اساس اخلاص بر ترک ریا و خودنمایی استوار است. بدیهی است کسی که برای خداوند نماز می‌گذارد و در ضمن از او حاجت می‌خواهد و یا انتظار پاداش و ثواب دارد، ریاکار نیست. البته چنین شخصی اخلاص‌اش کامل نیست زیرا اخلاص کامل آن است که بنده جز خدا نخواهد و در دلش چیزی جز او نباشد . از آنجا که اخلاص گرانبهاترین گوهری است که در خزانه قلب و روح انسان پیدا می‌شود و آثار فوق‌العاده‌ای نیز دارد.
این نکته روشن است که هر قدر نیت خالصتر باشد به باطن کارها اهمیت بیشتری داده می‌شود تا به ظاهر کار و به تعبیر دیگر محکم‌کاری در حد اعلی خواهد بود، به همین دلیل پیروزی در کار تضمین خواهد شد.


راههای تقویت اخلاص : 

براى كسب اين صفت ارزشمند ، بايد در درجه‌ى اول به درمان رذيله‌ى ريا پرداخت و تا قلب از ريا پاك نشود نمى توان به اخلاص دست يافت . در حقیقت اخلاص در مقابل ریا قرار دارد ؛ براى درمان عملى ريا بايد خويش را به پنهان نمودن عبادات عادت داد ، همانگونه كه معاصى و گناهان را از ديد مردم پنهان مي‌كنيم ! و اگر در خلال عبادت (مثلاً نماز) شيطان وسوسه نمود كه اندك ميلى به ريا برايمان حاصل شود بايد از آن ابراز انزجار و تنفر نماييم. 
به هر جهت بايد با نفس خبيث و شيطان كثيف، مبارزه نماييم و آن قدر اين محاسبه و مراقبه و مبارزه را ادامه داد تا سرانجام در اين ميدان نبرد، پيروز شويم، همانگونه كه شيطان دست از سر انسان برنمي‌دارد و آن قدر وسوسه‌هايش را تكرار مي‌كند تا بلكه پيروز شود. 
براى ايجاد اخلاص در دل علاوه بر معالجه قلب از بيمارى نفس گير «ريا» بايستى با شوق و علاقه به اخلاص توجه به جمال جميل يار نماييم و همه‌ى تلاشمان را در جهت رضاى او خالص گردانيم و اغراض و اهداف پست دنيوى را از صفحه‌ى ذهن و قلب پاك نماييم و به اين نكته توجه كنيم كه عمل را براى هر كس كه به جا آوريم بايد از خود او پاداش بگيريم (‌و بجز خدا چه كسى مي‌تواند پاداش دهد؟)
البته صديقين و مخلصين حقيقى حتى براى پاداشت نيز عملى را انجام نمى دهند و تنها به رضاى او مى انديشند . البته از دیگر راهکارهای تقویت اخلاص گرفتن روزه است ؛ چنانچه حضرت اطمه (س) فرموده اند : « همانا خداوند روزه برای تثبیت اخلاص ما واجب کرده است » 

پس به طور کلی موارد زیر از راههای تقویت اخلاص است  :

• اشتیاق درونی به کسب فضیلت اخلاص 
• ترک ریاکاری و نفاق در اعمال
• ترک خودپرستی و تکبر ذاتی 
• توجه به ذات لایزال الهی
• پاک سازی نیّات در انجام اعمال
• گرفتن روزه ( در روایات به 40 بار روزه برای پاکسازی نیات اشاره شده است )
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:, | 23:32 | نويسنده : صادق رئیسی |