فضیلتهای نماز جمعه
 
 
سفارش همه انبیا و اولیاء الهی بر امت ها این بوده که در زندگی تقوا داشته باشید تقوا یکی از اهداف قرآن است اگر واجباتی بر ما خداوند متعال واجب کرده ، اگر محرماتی به ما دستور داده که از آنها دوری کنیم برای این است که ما چیزی بدستمان می آید. تقوی نیرویی است در وجود انسان که وقتی خوبیها را می بیند و می شنود و انجام می دهد برایش لذت بخش است . وقتی از یک گناه خود و دیگران دوری کردند سپاس بگوید . ایشان در ادامه به خطبه 192 نهج البلاغه فرمودند خدا را ستایش می کنم به اینکه به ما توفیق فرماانداری داد که از گناه دوری کنیم . وقتی در زندگی گناهی اتفاق نیفتد این شکر دارد لذا عزیزان خواهران وبرادران برویم به سمتی که دلمان را آباد کنیم . دل آباد نمی شود مگر با تقوی . این دل را نباید به هر کس داد باید به کسی داد که قدر دان باشد به تعبیری:
عاشق آن نیست که هر دم طلب یار کند
عاشق آن است که دل را حرم یار کند
روایتی است از امیرالمومنین(ع) که چطور می شود دل خراب می شود. می فرماید: خراب ترین دل ها ،دل آن کسی است که حرف می زنند به چیزهایی که فایده ندارد (اشاره به جشن ها و میهمانی هایی که در پایان چیزی دستگیر انسان نمی شود مگراینکه انسان توفیقی پیدا کند) چون از حضرت علی(ع) داریم هر کسی بعد از گناه موفق شود دو رکعت نماز بخواند امیدوار باشد یعنی هنوز راه باز است ومی تواند استغفار کند.ناطق در ادامه فرمودند: امروز بنا داریم آیاتی که در ارتباط با فرهنگ نماز جمعه است را یادآوری کنم. حقیقتااین نماز جمعه چقدر درفکر،روح،کار و معامله من تاثیر می گذارد اگرتاثیرنداشته به احتمال قوی آنرا خوب ادا نکرده ایم و الا جمعه سازنده است و آباد کننده است .
درروایتی امیرالمومنین حضرت علی(ع) می فرماید: هنگام ایراد خطبه مردم به صورت امام جمعه می نشینند و به او گوش فرا می دهند(منظور نگاه به امام جمعه ) . هنگامی که امام جمعه خطبه می خواند (در روز جمعه)نباید سخن گفت و به این طرف و آن طرف توجه نمود.علی بن ثابت از پدرش که از اصحاب رسول مکرم اسلام است میفرماید: وقتی پیغمبر بر منبر می ایستاد یاران آن حضرت صورتهایشان را به سوی او گردانده، روبروی ایشان می نشستند و خطبه ها را گوش می کردند. محمد بن مسلم از امام صادق(ع) نقل می کند هنگامی که امام روز جمعه خطبه می خواند بر هیچ کس سزاوار نیست سخن بگوید تا آنکه امام جمعه خطبه را به پایان ببرد پس از آنکه امام از دو خطبه فراغت یافت، پیش از اقامه نماز جمعه میتوان سخن گفت. از رسول خدا محمد بن عبدا...(ص)اگر یکی از شما به مسجد وارد شد در حالیکه امام جمعه مشغول خطبه خواندن است. نه نماز بخواند، نه سخن بگوید تا آنکه امام خطبه ها را
به پایان برد. امام صادق (ع) فرمودند: ساعتی که در روز جمعه دعا در آن مستجاب است از زمانی است که امام خطبه را به پایان رسانده تا وقتی که مردم در صفوف منظم آماده برگزاری نماز جمعه باشند این لحظه طلایی استجابت دعاهاست. درروایت دیگر امام صادق فرمودند: از زمانی که امام از منبر پایین آمده تا آنگاه که در جای خود برای اقامه نماز جمعه قرار می گیرد لحظات استجابت دعاست.
واما بعد از نماز جمعه:
در روایتی از پیامبر آمده کسی که بعد از نماز جمعه سوره های حمد،قل هوا...واحد،قل اعوذو برب الفلق،قل اعوذ برب الناس را بخواند، از جمعه ای که در آن قرار دارد تا جمعه بعد محفوظ می ماند. امام صادق(ع) از امام باقر(ع) نقل می کند:هر مسافری که از روی علاقه و محبت نمازجمعه را اقامه کند خداوند پاداش یکصد نماز که غیر مسافربخواند به عطا خواهد کرد . روایت دیگری است که اگر ما در نماز جمعه شرکت کردیم دو ثواب می بریم یکی ثواب نماز جمعه و دیگری ثواب نماز جماعت. اما ثواب نمازجمعه برای کسی نوشته می شود که از ابتدای بسم ا...الرحمن الرحیم امام در صفوف نمازجمعه باشد در غیراین صورت فقط ثواب جماعت برایش ثبت می شود.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 2 تير 1391برچسب:, | 11:48 | نويسنده : صادق رئیسی |